August 22, 2009

kita BERGURAU tak semestinya diterima sebagai GURAU...


Fird suka gurau-gurau, suka sakat menyakat gak...

tapi kadang-kadang gurau kita tidak boleh diterima...

ini satu pengajaran buat fird...

orang yang menerima tidak semestinya boleh terima apa yang kita cuba sampaikan walaupun hanya niat kita untuk bergurau...

kemudian gurau kita jadi bahan yang menyebabkan pergaduhan...

pergaduhan membuatkan bukan setakat orang yang kita guraukan marah dan gaduh dengan kita tapi terpalit juga pada orang lain...

orang pun akan menganggap kita pun jahat...

gurau kita dianggap perkara SERIUS...

maka akhirnya kita akan dianggap JAHAT, SALAH dan sewaktu dengannya...

tidak mengapa satu pengajaran...


makanya Fird rasa, fird kena banyak diam. muhasabah diri sendiri...kadang-kadang salah yang kecil akan jadi besar bila dibesar-besarkan...makanya berubahlah....



p/s:fird selalu dipandang serong...sedeyhkan...fird memang suka bercerita,tapi org tak nak dengar, PROPA katanya disamakan pulak dengan orang yang suka Propa. fird suka sakat menyakat tapi katanya memang fird ni semua fird nak,semua fird nak dapatkan..tapi orang tak tahu betapa dalam hati tak nak pun...fird yang selalu nampak kurang dalam diri....betapa keciknya rasa diri bila bergandingan dengan orang-orang yang hebat dan baik.....kadang-kadang orang tak faham kita, sebaliknya kita yang kena faham mereka....tapi biarlah fird sakit terima teguran...beralah tak semestinya kalah kan....memang mereka perfect....kita yang banyak kurangnya...terimalah...

August 21, 2009

~Nyanyian Fird:Dengarkanlah~

video

Lagu nie nyanyian Fird di red Box SOGO...

Trimakasih buat Ask kerana tolong merakam lagu ini...

Heheheheh...malunya orang dengar...

Tapi Fird rasa feel sangat nyanyi lagu nie...

untuk kisah yang meninggalkan dan yang ditinggalkan...

Fird akan PERGI>>>>

esok...Fird akan PERGI!!!!!
pergi DARI DUNIA LAMA ke dunia yang BARU....
Fird juga telah tutup akaun Facebook buat sementara...
kepada rakan-rakan, esok Fird akan buat pertukaran no.telefon.nanti Fird akan bagitahu segala informasi baru...
kemungkinan Fird akan tutup blog ini juga!!!

August 19, 2009

Berubahlah Untuk Kebaikan Diri Sendiri


Bulan Ramadhan pun dah nak datang nie...
Seronoknya rasa hati sebab rasa dapat berpuasa untuk tahun ini...
Tapi sebelum puasa nie fird dapat kesan beberapa perkara negatif ang ada dalam diri fird...
Menjadi tanggungjawab Fird untuk berubah untuk menjadi lebih baik...
Bukan berubah untuk sesiapa tapi untu diri sendiri...
Bukan mudah untuk jadi lebih baik, tapi kena ada usaha untuk memperbaikinya...



1. SIKAP Pemalas....
Fird memang sangat MALAS sejak akhir-akhir nie...Malas untuk lebih beribadah, Malas untuk Study...jadi Sikap MALAS nie kena buang sebelum lebih melarat...
2. SIKAP Pemarah....
Fird memang kuat baran...lagi2 dekat atas jalan raya...Fird boleh gaduh dengan kereta sebelah kalo dia tak bawak betul-betul atau fird yang buat jahat ngan dia...hahahah....jadi fird memang kuat marah...Fird boleh gaduhkan dengan hal yang kecik jer...makanya baik kurangkan rasa marah-marah nie...
3. SIKAP Pemboros....
Perbelanjaan seharian Fird agak boros...Fird selalu je membeli ntah apa-apa barag walaupun bukannya penting sgt untuk dibeli...Perkara yang Fird selalu beli adalah baju. Jadi untuk raya tahun nie Fird nak sederhana je...tak nak beli baju baru banyak2....sebab yang ado pun bolambak...
4. SIKAP Cemburu....
Nak buat camne erkkk...orang kata CEMBURU tandanya SAYANG....lagipun ORG tuo-tuo kato, oghang yang koning dio bocantum mako erhh..osah kuek comburu buto namonyo!!!!So, mungkin si dia akan rimas kalo Fird selalu sangat cemburu...jadi kureng-kurengkanlah cemburu itu...
5. SIKAP Bercerita....
Fird nie memang suka bercherita...yelah..no.1 bercerita daerah...tapi bila banyak bercerita, orang pun jadi tak suka kan...ye lah bercakap tak henti-henti....orang pun naik benci...heheheheh....Fid nie LURUS!!Fird akan cerita je dengan orang-orang yang Fird rapat...Fird suka berkongsi...tapi tak semua benda boleh dikongsikan sebab mungkin da yang tak nak dengar cerita yang Fird sampaikan...jadi Fird kena tengok balik...cerita benda yang prlu...tak perlu lupuskan dalam tong sampah....dah besar kena jadi lebih matang....
6. SIKAP Kurang MATANG....
Pemikiran Fird selalunya masih lagi terikat dengan perangai kebudak-budakan....Fird mengaku fird manja...manja dengan keluarga, jadi Fird kena berdikari...menjadi lebih matang dan brpandangan jauh...
7. SIKAP Pendesak....
Fird memang seorang yang suka mendesak...Fird rasa sikap mendesak nie boleh menyebabkan orang marah dengan Fird...maka dengan itu saya tak nak desak-desak....saya nak berubah....
8. SIKAP Pelupa...
Fird memang kuat lupa..lupa letak barang kat mana...atau rajin tertinggalkan barang...sangat!!!oleh yang demikian....wajib untuk tidak lupa perkara-perkara penting.....
9. SIKAP Angkuh...
Fird tak rasa Fird macamtu...tapi mama yang selalu perasan...cara Fird menampakkan Fird seorang yang angkuh...sedangkan kawan baik Fird, Ista pun cakap perkara yang sama. Dia kata di awal perkenalan, Fird nampak macam angkuh...jadi dia takut nak kawan...Sedangkan fird ok jer...mungkin pendapat orang perlu di ambilberat....maka Fird kena nampak humble....
10. SIKAP hati LEMBUT...
Fird nie nampak besar macam gajahkan...kecik sikitla...huhu...tapi den nie kuek nangih...kememe!!!kuek bonar tosontuh....sangat copek!!!sikit-sikit nak meleleh....tengok cito hindustan pun boley boriyo nangih-nangih....Den raso konola den berubah kan......heheheh....kamek pun oghang yang mudah baik sangat ngan orang sekeliling...fird susah nak mengatakan TIDAK...so, kadang-kadang perasaan nie tak boleh selalu ada.....
alkisahnya...ada sepuluh perkara negatif dalam DIRI...oleh itu Fird kena berubah...berubah jadi lebih baik...untuk diri sendiri, keluarga, teman taulan dan DIA!!!!Nie salah satu cara Fird akan jadi lebih baik dan dewasa...Fird tak boleh jadi kanak-kanak yang masih merengek untuk disusukan!!!!watch out Fird!!!

~I DON'T HAVE THE HEART~

Your face is beamingYou say is ‘cause you’re dreamingOf how good it’s going to beYou say you’ve been aroundAnd now you’ve finally foundEverything you wanted and need in meI don’t have the heart to hurt youIt’s the last I want to doBut I don’t have the heart to love youNot the way you want me toInside I’m dyingTo see you cryingHow can I make you understandI care about youSo much about you, babyI’m trying to say this as gently as I can‘Cause I don’t have the heart to hurt youIt’s the last I want to doBut I don’t have the heart to love youNot the way you want me toYou’re so trusting and openHoping that love will startBut I don’t have the heart, oh, noI don’t have the heartI don’t have the heart to hurt youIt’s the last I want to doBut I don’t have the heart to love youNot the way you want me toI don’t have the heart (Ooh...)(Baby, I don’t have the heart, I don’t have the heart)I don’t have the heart (Ooh...)(Baby, I don’t have)I don’t have the heartI don’t have the heartI don’t have the heartI don’t have the heartI don’t have the heart

August 17, 2009

~red WHITE beday Party~

Happy beday to Megat...
Happy 21!!!

Adikku MEGAT, Selamat Panjang Umur...
Di Murahkan Rexki...
Di Sehatkan Tubuh Badan...
Di Sukseskan Dalam Semua Bidang...
Semoga Berjaya dalam Pelajaran...
Panjangnya Umur, maka Panjang Perjalanan Hidupmu...
Maka bersyukurlah dengan apa yang dianugerahkan buatmu...

p/s:Jaga HP yang dia bagi k!!!!Jangan jatuh lagi....apa yang fird bagi tue pakaila selalu...



.::Kenangan red WHITE megat's BEDAY party::.


.::Finalis Kacak Bergaya 2008: Megat, Nadzree,Hairul (3rd), Hairi (2nd) dan Nadzmi::.

.::Shaz, Chomey, Rissa, Qash, Bedday Boy, Nadzree dan Fird::.
.::Nazmi, Fird, Bedday Boy, Hairi, Nadzree dan Qash::.
.::Bedday Boy dan Feroz::.

.::Kawan Syafiq, Bedday Boy dan Syafiq::.

.::Hairul, Nadzree, Bedday Boy dan Nazmi::.

.::Kami::.

.::Nadzree, Qash dan rakan-rakan::.

.::Hairol, Nazmi, Bedday Boy, Syafiq dan Rakannya::.