August 19, 2009

Berubahlah Untuk Kebaikan Diri Sendiri


Bulan Ramadhan pun dah nak datang nie...
Seronoknya rasa hati sebab rasa dapat berpuasa untuk tahun ini...
Tapi sebelum puasa nie fird dapat kesan beberapa perkara negatif ang ada dalam diri fird...
Menjadi tanggungjawab Fird untuk berubah untuk menjadi lebih baik...
Bukan berubah untuk sesiapa tapi untu diri sendiri...
Bukan mudah untuk jadi lebih baik, tapi kena ada usaha untuk memperbaikinya...



1. SIKAP Pemalas....
Fird memang sangat MALAS sejak akhir-akhir nie...Malas untuk lebih beribadah, Malas untuk Study...jadi Sikap MALAS nie kena buang sebelum lebih melarat...
2. SIKAP Pemarah....
Fird memang kuat baran...lagi2 dekat atas jalan raya...Fird boleh gaduh dengan kereta sebelah kalo dia tak bawak betul-betul atau fird yang buat jahat ngan dia...hahahah....jadi fird memang kuat marah...Fird boleh gaduhkan dengan hal yang kecik jer...makanya baik kurangkan rasa marah-marah nie...
3. SIKAP Pemboros....
Perbelanjaan seharian Fird agak boros...Fird selalu je membeli ntah apa-apa barag walaupun bukannya penting sgt untuk dibeli...Perkara yang Fird selalu beli adalah baju. Jadi untuk raya tahun nie Fird nak sederhana je...tak nak beli baju baru banyak2....sebab yang ado pun bolambak...
4. SIKAP Cemburu....
Nak buat camne erkkk...orang kata CEMBURU tandanya SAYANG....lagipun ORG tuo-tuo kato, oghang yang koning dio bocantum mako erhh..osah kuek comburu buto namonyo!!!!So, mungkin si dia akan rimas kalo Fird selalu sangat cemburu...jadi kureng-kurengkanlah cemburu itu...
5. SIKAP Bercerita....
Fird nie memang suka bercherita...yelah..no.1 bercerita daerah...tapi bila banyak bercerita, orang pun jadi tak suka kan...ye lah bercakap tak henti-henti....orang pun naik benci...heheheheh....Fid nie LURUS!!Fird akan cerita je dengan orang-orang yang Fird rapat...Fird suka berkongsi...tapi tak semua benda boleh dikongsikan sebab mungkin da yang tak nak dengar cerita yang Fird sampaikan...jadi Fird kena tengok balik...cerita benda yang prlu...tak perlu lupuskan dalam tong sampah....dah besar kena jadi lebih matang....
6. SIKAP Kurang MATANG....
Pemikiran Fird selalunya masih lagi terikat dengan perangai kebudak-budakan....Fird mengaku fird manja...manja dengan keluarga, jadi Fird kena berdikari...menjadi lebih matang dan brpandangan jauh...
7. SIKAP Pendesak....
Fird memang seorang yang suka mendesak...Fird rasa sikap mendesak nie boleh menyebabkan orang marah dengan Fird...maka dengan itu saya tak nak desak-desak....saya nak berubah....
8. SIKAP Pelupa...
Fird memang kuat lupa..lupa letak barang kat mana...atau rajin tertinggalkan barang...sangat!!!oleh yang demikian....wajib untuk tidak lupa perkara-perkara penting.....
9. SIKAP Angkuh...
Fird tak rasa Fird macamtu...tapi mama yang selalu perasan...cara Fird menampakkan Fird seorang yang angkuh...sedangkan kawan baik Fird, Ista pun cakap perkara yang sama. Dia kata di awal perkenalan, Fird nampak macam angkuh...jadi dia takut nak kawan...Sedangkan fird ok jer...mungkin pendapat orang perlu di ambilberat....maka Fird kena nampak humble....
10. SIKAP hati LEMBUT...
Fird nie nampak besar macam gajahkan...kecik sikitla...huhu...tapi den nie kuek nangih...kememe!!!kuek bonar tosontuh....sangat copek!!!sikit-sikit nak meleleh....tengok cito hindustan pun boley boriyo nangih-nangih....Den raso konola den berubah kan......heheheh....kamek pun oghang yang mudah baik sangat ngan orang sekeliling...fird susah nak mengatakan TIDAK...so, kadang-kadang perasaan nie tak boleh selalu ada.....
alkisahnya...ada sepuluh perkara negatif dalam DIRI...oleh itu Fird kena berubah...berubah jadi lebih baik...untuk diri sendiri, keluarga, teman taulan dan DIA!!!!Nie salah satu cara Fird akan jadi lebih baik dan dewasa...Fird tak boleh jadi kanak-kanak yang masih merengek untuk disusukan!!!!watch out Fird!!!

5 comments:

jai.jezz ^.~ said...

buang lerr semua sikap kamu yg negative tu.. moga ramadhan kali ni membawa seribu satu rahmat..

**selamat berpuase..!!

SHAHIRAH KHAIRUDIN said...

alah jang oii..perubahan ni sslow-slow..tak yah ar drastik benor..(speaking perak nih)

btw, selamat menyambut bulan ramadhan..have a blessed fasting month..

aREda said...

hmm,sy pon bnyk gk sift ngtve ni..
so,sme2 la kte brubh ke arh positve ye..
salam ramadhan al mubarak...

Ahmad Firdaus Haikal Arham said...

salam Ramadhan untuk jai,shira dan areda juga ye...jangan cube2 ponteng puasa...tapi kalo dah tut...tak pe...nanti ganti tau...heheheh...gurau...

salam ramdhan!!!

Muhamad syukri dzun-nurin said...

anyway fird...your blog quite interesting...berani mengaku kelemahan diri dan perbaikinya..congrat!

saya suka orang yang macam dibawah ni..check it out...

1.Open Minded And Modern

2.Funny

3.Easy To Talk Anything

4.Know How To Respect Each Other Feelings

5.Good Public Relation

6.Cool and Relax

7.Cheerfull

8.Smart Thinking

9.DIFFERENT

10.PROFESIONAL