August 22, 2009

kita BERGURAU tak semestinya diterima sebagai GURAU...


Fird suka gurau-gurau, suka sakat menyakat gak...

tapi kadang-kadang gurau kita tidak boleh diterima...

ini satu pengajaran buat fird...

orang yang menerima tidak semestinya boleh terima apa yang kita cuba sampaikan walaupun hanya niat kita untuk bergurau...

kemudian gurau kita jadi bahan yang menyebabkan pergaduhan...

pergaduhan membuatkan bukan setakat orang yang kita guraukan marah dan gaduh dengan kita tapi terpalit juga pada orang lain...

orang pun akan menganggap kita pun jahat...

gurau kita dianggap perkara SERIUS...

maka akhirnya kita akan dianggap JAHAT, SALAH dan sewaktu dengannya...

tidak mengapa satu pengajaran...


makanya Fird rasa, fird kena banyak diam. muhasabah diri sendiri...kadang-kadang salah yang kecil akan jadi besar bila dibesar-besarkan...makanya berubahlah....



p/s:fird selalu dipandang serong...sedeyhkan...fird memang suka bercerita,tapi org tak nak dengar, PROPA katanya disamakan pulak dengan orang yang suka Propa. fird suka sakat menyakat tapi katanya memang fird ni semua fird nak,semua fird nak dapatkan..tapi orang tak tahu betapa dalam hati tak nak pun...fird yang selalu nampak kurang dalam diri....betapa keciknya rasa diri bila bergandingan dengan orang-orang yang hebat dan baik.....kadang-kadang orang tak faham kita, sebaliknya kita yang kena faham mereka....tapi biarlah fird sakit terima teguran...beralah tak semestinya kalah kan....memang mereka perfect....kita yang banyak kurangnya...terimalah...

2 comments:

hafizzuan said...

well,in certain situations,jokes can be easily adapted n uneasily rejected..cultute,customs play an important role for us to determine..cheers...

SHAHIRAH KHAIRUDIN said...

alolo..chill eh fird..sumtimes people easily offended dengan jokes yg kita rase biase2 je. mcm2 manusia mcm2 ragam kan..well, take it easy k. nnt org tu ilang ar majuknye..chill oke..